Wij zijn momenteel gesloten, bestellingen zullen pas 6 januari worden verwerkt en verstuurd
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Rangelrooij in het nieuws

Op 10 juni 2021 kwam messenslijper Elwin de Veld langs bij Midvliet FM, Baanbreker, om over zijn bijzondere beroep te vertellen. Elwin heeft ons alles verteld over het slijpproces van de Japanse messen, die door professionele koks worden gebruikt. Een goed en scherp mes is namelijk een essentieel stuk keukengereedschap. Ook verteld Elwin over de manier waarop hij dit beroep heeft aangeleerd. Luister hier onder naar de podcast!

Het Krantje (4 mei 2022):

Van Rangelrooij voor de beste kwaliteit Japanse messen

Ondernemer in Beeld 368 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - De winkel met werkplaats van Slijperij J.M. van Rangelrooij aan de Westvlietweg 71-4 tegenover Huygensmuseum Hofwijck laat zien dat messenslijpen meer is dan een mes door een doortrekslijper halen.

Naast dat er honderden messen uitgestald zijn in de stijlvolle winkel staan er in de werkplaats verschillende slijpmachines waarmee dagelijks koksmessen van gerenommeerde restaurants maar ook van hobbykoks geslepen worden. Eigenaar Elwin de Veld vertelt enthousiast over het ambacht dat hij van zijn grootvader heeft geleerd.

Elwin is de vierde generatie van Slijperij J.M. van Rangelrooij. Het bedrijf is sinds 1894 gevestigd in Den Haag. Eerst in hartje centrum en vervolgens aan de Van Mussenbroekstraat. Daar groeide het bedrijf uit haar jasje en is drie jaar geleden verhuisd naar de Westvlietweg.

Als 14-jarige jongen hielp Elwin al in de slijperij en op 19-jarige leeftijd stapte hij tot grote vreugde van zijn grootvader het bedrijf in. “Ik had met veel pijn en moeite mijn atheneum diploma behaald maar had geen idee wat ik wilde gaan studeren. Met mijn handen werken sprak mij veel meer aan.” Zijn grootvader leerde hem het vak en nam hem mee naar klanten. “Die sfeer in de keuken van een restaurant vond ik machtig. Dat is de branche waar ik mij in de loop der jaren steeds meer op ben gaan richten.”

Het jarenlang oefenen in de werkplaats, bezoek aan restaurant keukens en messenleveranciers heeft zijn blik op het koksmes doen veranderen. “Ik kreeg steeds meer interesse in het Japanse mes. De opbouw, geometrie, staalkeuze en hardheid zijn zoveel beter.” Inmiddels heeft hij een indrukwekkend assortiment van Japanse messen in het assortiment opgenomen. Ook verschillende messenslijpmachines zijn afkomstig uit Japan.

Elwin reist regelmatig, samen met zijn vrouw die ook werkzaam is in het bedrijf, naar Japan en bezoekt dan zijn leveranciers. “Achter elk Japans merk dat wij in onze winkel of webshop verkopen zit een verhaal. We kennen de mensen erachter, we begrijpen het hoe en waarom van de maker. We weten waar de materialen vandaan komen, zoals een chef weet waar zijn ingrediënten vandaan komen.”

Niet alleen Elwin is enthousiast over de Japanse merken. Ook de chefs die gretig gebruik maken van het aanbod van J.M. van Rangelrooij zijn lyrisch over de kwaliteit. Bekende koks als Hans van Wolde van het tweesterren-restaurant Brut en Jonnie Boer van driesterrenrestaurant De Librije maar ook bijna alle restaurants in de directe omgeving zijn vaste klant bij J.M. van Rangelrooij.

Op de website is veel informatie te vinden over de verschillende messen. Er wordt antwoord gegeven op vragen als ‘welke messen heb ik nodig in de keuken?’ en ‘welk Japanse mes past het beste bij mij?’. Een bezoek aan de winkel is zeker de moeite waard. Het vriendelijke personeel geeft met veel enthousiasme een persoonlijk en deskundig advies. Ook voor het laten slijpen van de eigen messen is men van harte welkom in de winkel. 

Four Magazine (2 februari 2022):

A Knack for Knives: Rangelrooij

Knives are one of the most essential items in a kitchen, and one of those that have the greatest impact on not only cooking, but on the final taste experience of every dish. That’s why sourcing excellent quality knives and having them professionally sharpened is key to the success of any good chef or home cook, as Elwin De Veld, fourth-generation owner of Rangelrooij, tells FOUR…

Can you give us a brief overview of Rangelrooij?

Rangelrooij was founded in 1894; I am the 4th-generation owner of our family business. I took over from my grandfather in 1994. In the beginning, my grandfather took me by his hand, and he inspired me to enhance my sharpening skills and be an entrepreneur.

I took sharpening to a higher level in the following years and focused on restaurants and their chefs. Many knives went through my hands to sharpen, and the Japanese knives stood out in their quality. This made me realise that Japan is the Holy Grail of knife makers for me. Over the last few years, my wife and I have been travelling to Japan for my training. Although Japan was completely unknown to us, I remember arriving at the knife maker’s workshop after a long flight and a few hours sitting on a bullet train, and all I wanted to do was directly join the knife making process. It was not that I wanted to become a knife maker, but it was important to me to be able to explain to our customers exactly how the knives were made. Once there, we handpicked the knives that we put for sale in our atelier.

Where does your passion for knife craft come from?

Every great recipe starts with a sharp knife; a sharp knife is a must for every chef. It is very satisfying to fill a small but very important role in a chef’s life. Knife sharpening is a fulfilling job. While I am sharpening, I think of what the knife has been through.

For years I have been maintaining the knives of many chefs. I recognise their knives, provide them with new ones and advise them if they have any special requests. I am proud to form that bridge between the knife maker and the knife user.

Can you tell us more about the different products in your shop?

A knife shop is not about ordering a knife in Japan and reselling it. Every knife maker has a story to tell; every knife has a special task to fulfil. Japanese chefs believe their soul goes into the knife once they start using it.

Our trips to Japan made us realise that knife craftsmanship is a proud part of the country’s heritage. This is what we want to share with our customers. We have a beautiful webshop, which forms our display of knives online. Still, we ask our customers to visit our shop as well, if they can. Otherwise, we advise them through different channels.

What makes Rangelrooij’s products stand out in comparison to other knife brands?

Nowadays, we import all our knives from Japan, and even the sharpening stones I use are Japanese. This took lots of effort to get them to Holland. I have found a way to sharpen knives to create a high sharpness, but also this sharpness can be maintained for a long period by using the right tools that we provide as well. Chefs travel from far to bring in their high-end knives or send them in by mail. I’m proud that besides me, no one else is allowed to touch their knives.

Tell us about the knife-making process and how you believe this gives your products an upper hand?

In our shop, we display more than 500+ different kinds of knives, each with a special purpose in the preparation of cooking. One of my first working training was at Ryusen, where I made a chef’s knife in three days. I segregated the 13 stages of the knife-making process and now display them in my shop to show how the knife is made. By explaining the process of knife making, going through the different kinds of steel and different finishes of the blade, we ensure that the customer understands the benefits of a high-quality knife. A good handmade knife is an investment that lasts for years and will make you a better cook.

What materials are used to craft the knives, and why these?

Young knife makers use new exotic steels for their blades and spectacular materials for their handles. The more conservative knife makers are less concerned about the looks of their knives, but all the “know-how”  of the maker is focussed on the hardening and sharpening process. We offer a wide array of traditional Japanese knives, like yanagiba, deba and usuba knives, known for their traditional carbon steels. We also carry high-end stainless steel knives with extremely hard blades.

What is best? A knife that suits you. It is very important that you know how to maintain your knife. The hardest steel doesn’t have to be the most suitable steel for you. In practice, softer steel can stay sharp just as long because it is easier to maintain. But that you’ll learn in our shop.

Do you have any product(s) which are your favourite(s)? If so, why are these special to you?

We have been carrying the Ryusen brand from day one. This family-owned knife-makers business produces a wide variety of knives, and their hardening process is one of the best I know. Together we have worked on many great projects with chefs such as Massimo Bottura, Jonnie Boer and Thomas Bühner. But, to be honest, I do not have a favourite among my knife makers. They are all special to me, and they all have a story to tell. We have made many chefs very happy with their new knives in the past years.

Do you allow customers to make any customised products?

During one of my training periods, I forged a steak knife at the Ryusen factory. This knife was made completely out of one piece of layered steel, known as Damascus steel. When Jonnie Boer from De Librije restaurant asked me for a new steak knife, I knew this was the knife for him. It had everything that he requested: raw and pure yet elegant. We adjusted the knives to his vision, and Ryusen made them especially for him. I am proud that he uses our steak knife in his restaurant.

How do you hope customers receive these knives?

A sharp knife is a joy to use. It proves itself in the whole cooking process. For instance, when you cut a carrot with a dull knife, the structure is destroyed, and it loses its juice. When you use this carrot in a salad, it then absorbs the sauce, and as a result, the flavour of the carrot is gone, and you taste only the sauce. A good chef realises this. Imagine the consequences of using a dull knife with delicate or very expensive products.

Tell us a bit more about the other chefs you work with and why these partnerships are significant to you?

I have had the honour of working with many talented chefs, travelling to Modena was one of the highlights of my career so far. The Chefs(r)evolution at De Librije is a true culinary event that we are proud to be a partner of. I have also have been working with Nick Bril and Sergio Herman from the time they worked together at Oud Sluis, and still, we have some great projects. The Jane in Antwerp carries a special knife in their restaurant, which came from our collaboration with Nick Bril.

Why do you think these chefs have chosen to work with your knives?

Quality and honesty, we run our business from the heart.

Where can the knives be purchased?

Our shop is located in The Hague in the Netherlands, and we have an online shop: www.hamono.nl / @hamono.nl

What’s next? Any new products on the horizon?

Knife makers are creative people; new ideas and new designs will come up, and we will pass them on to our customers. We have found some highly talented Japanese knife makers who use our own ideas, and together, we have created ROOIJ knives. Personally, I am challenging myself to become better in what I do every day. I am as good as the last knife I have sharpened.

 

 

 

Bron: AD.nl, Nicolette van der Werff, foto: Frank Jansen

Beste koks ter wereld laten messen slijpen in Den Haag: Wat is het geheim van familiebedrijf Rangelrooij?

(8 januari 2021)

De beste koks ter wereld laten hun messen slijpen in Den Haag. In een werkplaats aan de Vliet worden messen met vakmanschap, slijpstenen en deze krant vlijmscherp gemaakt. Deze week gingen wij bij familiebedrijf Rangelrooij langs voor de rubriek Aan De Stok. 

Topchefs uit de hele wereld laten hun messen slijpen in Den Haag. Elwin de Veld (46) is de vierde generatie van het familiebedrijf Rangelrooij (sinds 1894). ,,Ik ben opgeleid door mijn opa Jacobus van Rangelrooij’’, vertelt de meesterslijper die na zijn vwo-examen in het bedrijf kwam. ,,Als kind zat ik al in zijn werkplaats’’, zegt De Veld terwijl hij een mes langs de eerste, grove, slijpsteen haalt. 

Het mes komt uit de keuken van Jonnie Boer van sterrenrestaurant De Librije. De Veld herkent het bijna met z’n ogen dicht. ,,Ik herken de hand van veel koks voor wie ik de messen slijp. Een mes is heel persoonlijk.’’ Anderhalf jaar geleden verhuisden de messenwinkel en de slijperij uit Laakkwartier naar een nieuw pand aan de Vliet waar de verslaggever en de fotograaf zich melden met de coronastok van anderhalve meter.

Niet alleen topkoks als Herman den Blijker of Sergio Herman laten hun gereedschap door Rangelrooij slijpen. Hobbykoks uit heel Nederland brengen er hun keukenmessen. ,,Veel mensen nemen op dit moment meer tijd om te koken. Ze kiezen vaker voor een mooi stuk vlees van de slager in plaats van een hamburgertje op een schaaltje uit de supermarkt. Dan heb je een goed mes nodig. Want een inferieur mes is niet alleen levensgevaarlijk, omdat je meer kracht moet zetten, het verpest ook je mooie vlees.’’ Of je wortel.

Het effect van een goed scherp mes wordt duidelijk als de meesterslijper de worteltest laat zien. Het geslepen mes glijdt er doorheen. Moeiteloos volgt het lemmet de hand. De plakjes zijn glad, dun en gelijkmatig. Het botte mes moet met kracht door de wortel worden geduwd. Er komt vocht uit, de structuur is kapot en de plakjes zijn grof en onregelmatig.

De firma Rangelrooij slijpt sinds jaar en dag de messen van lokale hotels en restaurants. Dat de rest van Nederland volgde is iets om trots op te zijn. Maar hoe kan het dat zelfs buitenlandse restaurants, bijvoorbeeld het beste restaurant ter wereld in 2016 en 2018 (Osteria Francescana in Modena) ook haar messen laat slijpen door het Haagse bedrijf?

,,De wereld van topkoks is relatief klein. Mensen horen je naam en willen dan wat van je werk zien. Toen ik in de keuken van Massimo Bottura (topkok en eigenaar van het Modanese restaurant) mijn werk demonstreerde, gaf de souschef mij een Japans mes. Japanse messen hebben geen geheimen voor me. Toen ik klaar was stond de hele keukenploeg om me heen. Massimo kwam binnen en vroeg waarom het zo stil was. Ik liet hem zien wat er gebeurde en wat ik kon. Sindsdien slijp ik zijn messen. De steakmessen op tafel in zijn restaurant komen ook hier vandaan’’, zegt De Veld in zijn messenwinkel aan de Vliet.

De winkel is Japans ingericht. Voor de foto schiet de meesterslijper, op verzoek van de fotograaf, in een kimono. ,,Ik verkoop Japanse messen omdat het de beste zijn. Japans staal is goed messenstaal omdat het verfijnd, maar ook hard is’’, verklaart De Veld die eerst zijn vakmanschap in een Japanse werkplaats moest tonen alvorens hij de messen in Den Haag mocht verkopen.

Heeft het zin om een mes van een Zweedse meubelgigant te laten slijpen? ,,Geen enkel. Dat is zo weer bot omdat het zacht staal is’’, weet de slijper. Het mes van De Librije is ondertussen aan een laatste polijstbeurt toe. De Veld aait met het mes over een, met een krantenpagina ingepakt, stuk kurk. ,,De letters op het papier zorgen voor een ultrafijne polijsting.’’ Herken ik nou onze krant? ,,Jazeker, jouw krant scherpt hier de messen’’, antwoordt de Haagse meesterslijper aan een, toch ietwat trotse, verslaggever.



RTL biedt MKB gratis reclamezendtijd

(11 mei 2020)
De coronamaatregelen maakten dat veel ondernemers hun deuren voor langere tijd moesten sluiten. Nu de verspreiding van het virus lijkt af te nemen, gaat Nederland langzaam weer open. RTL beseft dat ondernemers elk duwtje in de rug kunnen gebruiken om weer op gang te komen. Vanuit die gedachte biedt het mediabedrijf ondernemend Nederland vanaf maandag 11 mei gratis reclamezendtijd aan via het initiatief ‘Nederland gaat weer open’.

Rangelrooij heeft ook een reclame gemaakt en opgestuurd, deze is meerdere keren getoond op televisie. Zie hier onder het resultaat:



 

 

Waarom een Japans mes 'het beste mes' is voor een kok

De visie van messenslijper- en importeur Elwin de Veld

(8 januari 2021)

Door Jurgen Elenbaas 
Met de interesse voor Japanse ingrediënten en kooktechnieken kwamen ook de Japanse (koks)messen de Nederlandse keukens binnen. Het is algemeen geaccepteerd dat de messen van hoge kwaliteit zijn; het ambachtelijke  imago draagt nog eens bij aan de populariteit ervan. Food Inspiration spreekt met Elwin de Veld, eigenaar van Slijperij J.M. van Rangelrooij. Hij slijpt Japanse messen en importeert ze.

De Veld heeft verkoopt messen aan koks van alle niveaus, “van eetcafe op de hoek tot sterrenzaak”. Hij werkt bijvoorbeeld samen met Jonnie Boer, chef van De Librije***, en Sergio Herman, die zes Michelinsterren op zijn naam heeft, verspreid over vier restaurants. Door de lockdown mag hij alleen online messen verkopen, al mag de slijperij nog wel open. De Veld werkt sinds 1994 voor de slijperij en werkt dus al lang samen met sommige koks: “Als ik een messenset aan het slijpen ben, herken ik na al die jaren bij welke kok die hoort. Op die manier blijf ik ook goed op de hoogte als koks van bedrijf wisselen.” 

WAAROM KIES JE VOOR JAPANSE MESSEN IN PLAATS VAN WESTERSE MESSEN?

“Japanse messen winnen het van mij betreft vrijwel altijd op het gebied van kwaliteit. De meeste Westerse messen zijn gemaakt voor de robuustheid en stevigheid. Die overleven wel een onverhoopte tocht door de spoelmachine.  In de Japanse cultuur ligt zo veel nadruk op kwaliteit, ambacht staat daar op een voetstuk. Dat zie ik niet in andere landen, al komen er wereldwijd kleine messenmakers die de Japanse filosofie en technieken toepassen. 

De Japanse messen zijn scherper omdat het snijvlak in een kleinere hoek wordt geslepen en het staal zelf dunner is. De messen blijven ook langer scherp, omdat het staal van hogere kwaliteit is. De keerzijde is wel dat ze kwetsbaarder zijn, bijvoorbeeld voor valschade.”

Op de foto: Jonnie Boer (l) en Elwin de Veld (r) met de nieuwe steakmessen

WAAROM IS EEN SCHERP MES BELANGRIJK?

“Wij leren koks graag hoe ze hun messen moeten onderhouden. Tijdens de sluiting van winkels doen we dat online, maar we hebben nu ook een demo-ruimte ingericht zodat we live uitleg kunnen gaan geven. Dan laat ik koks met een scherp en bot mes een wortel snijden zodat ze zelf het verschil kunnen zien. Het is logisch dat een scherp mes fijner werkt en het is bekend dat een scherp mes veiliger is dan een bot mes, omdat je minder kracht hoeft te zetten. Daarnaast heeft de scherpte daadwerkelijk invloed op een gerecht. Als je met een scherp mes snijdt, blijven de stukken groente meer intact, terwijl je ze met een bot mes kapot maakt. Bij blancheren zorgt dat er voor dat er meer smaak in het kookwater trekt. In een stoof trekken alle smaken in de wortel, en behoudt hij geen eigen smaak. De beschadigde structuur zorgt ook voor een andere structuur en mondgevoel.”

WAT ZIE JE HET MEEST FOUT GAAN?

“Het scherp houden van messen is sowieso een kwestie van oefening baart kunst. Bij de meeste messen werkt een aanzetstaal goed, bij de duurdere staalsoorten zijn wetstenen nodig. Je hebt wat ervaring nodig om die goed te gebruiken. Koks gaan vaak de fout in omdat ze alles vlug en snel willen doen. Dat werkt simpelweg niet. Je moet hier de tijd voor nemen.”

HOE STA JE IN DE WERELD VAN KOKS?

“Ik zie het als een samenwerking en ik leer veel van koks. Koks, op alle niveaus, zijn de afgelopen jaren steeds nadrukkelijker gaan uitzoeken waar hun ingrediënten vandaan komen. Ze kijken verder dan het krat dat de leverancier langsbrengt. Daarom wilde ik ook graag weten waar mijn producten, de messen, vandaan komen. Ik ga dan ook regelmatig naar Japan toe om te leren hoe de ambachtslieden onze messen maken. Het is belangrijk voor mij, net als voor een kok, om als brug tussen de gebruiker en de maker te staan. Andersom denk ik actief mee met koks. Toen Nick Bril, chef van The Jane** in Antwerpen, stage ging lopen in Japan, kon ik regelen dat hij mee kon lopen met een messenmaker. Bij een van mijn bezoeken aan Japan leerde ik tafelmessen maken. Ik houd dan altijd m’n ogen open voor iets van het geijkte pad. Het steakmes dat we toen maakten, had een heel rauw karakter, het was klassiek in z’n eenvoud. Ik bedacht meteen: bij wie past dat, wie kan daar iets mee? Ik liet de messen aan Jonnie Boer zien en hij was meteen enthousiast.”

"Ik sta, net als een kok, als brug tussen de gebruiker en de maker."

BESTAAN ER TRENDS OP HET GEBIED VAN MESSEN?

“Zeker. De eerste Japanse messen op de Nederlandse markt hadden een heft in de Westerse stijl. Dat kenden Nederlandse koks, dus dat vonden ze fijn werken. Tegenwoordig worden messen met Japanse heften – het zogenaamde wa heft – populairder. Die messen zijn iets lichter en hebben een ander zwaartepunt, waardoor ze iets verfijnder werken. Daarnaast zie je steeds meer specialistische messen op de markt. Japanse keukens zijn heel specialistisch en hebben specifieke messen voor bepaalde ingrediënten of gerechten. Al die verschillende typen messen worden steeds gangbaarder bij Nederlandse koks.”